بورس نویس

آموزش ، اطلاعات و مطالبی مفید در مورد سرمایه گذاری در سهام بورس ایران

بورس نویس

آموزش ، اطلاعات و مطالبی مفید در مورد سرمایه گذاری در سهام بورس ایران

در این پایگاه می توانید آموزشها و اطلاعات مفیدی در مورد سرمایه گذاری در سهام بورس ایران را پیدا کنید...برخی از مطالب و تحلیلهای این سایت برگرفته از کتابها و منابع معتبر در مورد بورس ایران گرفته شده است. تعدادی از آنها نیز برگرفته از تحلیلها ، تجربیات و حتی خاطرات خودم در مورد سهم ها میباشد.

سلام دوستان عزیز

مطلب امروز معرفی استراتژیهای معاملات در بازار سرمایه است.

فعالان بازار عموما در تصمیم گیری های خرید و فروش خود ، از روشهای گوناگونی استفاده میکنند که شاید در بسیاری از موارد حتی مشابهاتی با یکدیگر داشته باشند. البته هستند افرادی که بازار سرمایه را بسیار ساده و آسان می انگارند و بدون استراتژی یا به نوعی با شیر یا خط ، اقدام به سرمایه گذاری با سرمایه هایشان می کنند ( که صد البته در میان مدت و بلند مدت قطعا سرمایه خود را به نابودی می کشند ) ولی غالب افراد یکی از روشهای زیر را به عنوان استراتژی خود بر میگزینند و سعی میکنند طبق اصول آن در بازار سرمایه اقدام به خرید و فروش کنند. این روشها به این صورت هستند :

1) روش نموداری ( چارتیستی ) : این روش را تحلیل تکنیکال نیز می نامند.

2) روش فاندامنتال ( بنیادی)

3) روش MPT ( مدل مارکویتز)

4) موج سواران و سفته بازان

حالا به معرفی مختصر این چهار روش می پردازم که با آنها کمی آشنا شوید:

1) روش نموداری یا تکنیکال:

پیروان این روش معتقد هستند که کلیه عوامل تاثیر گذار در انتخاب یک سهم ، تاثیر خود را در قیمت روز آن متبلور می سازند و قیمت امروز یک سهم در برگیرنده کلیه عوامل تاثیر گذار گذشته و حتی آینده آن می باشد و می توان با بررسی روند گذشته یک سهم نسبت به خرید بهینه آن اقدام نمود. تکنیکالیست ها معمولا با وارد نمودن اطلاعات روزانه بر روی نمودارها نسبت به تصمیم گیری خود اقدام می نمایند.  این روش ، به علت عدم نیاز به بررسیهای گسترده اقتصادی و سیاسی و سهولت نسبی، طرفدارات بسیاری را به خود جذب نموده است. البته باید باور داشت که این روش نیز ، پیچیدگیهای خاص خود را دارد که لازمه موفقیت در آن ، داشتن تجربه کافی و انجام بررسیهای مستمر است.

2) روش فاندامنتال یا بنیادی :

پیروان این روش با استفاده از کلیه اطلاعات موجود اعم از مالی ، سیاسی ، اقتصادی و حتی فرهنگی سعی میکنند تا به بررسی سهم بپردازند و بتوانند قبل از حرکت جمعی بازار ، به درک آن برسند. به عبارتی اینها معتقدند که قیمت های روز یک سهم نمی تواند بیانگر کلیه عوامل تاثیر گذار باشند و باید به درک کلیه شرایط موثر، ارزش واقعی آنرا تشخیص داد که این نظریه در واقع نقطه مقابل روش تکنیکال است که معتقدند در قیمت روز یک سهم ، کلیه عوامل تاثیر گذاشته و آینده نقش خود را قبلا ایفا نموده اند.

3)روش Modern Portfolio Theory یا همانMPT:

این روش در بین معامله گران چندان مرسوم نیست ولی طبق اصول اثبات شده در این روش بر بهینه سازی ریسک و بازده از طریق چندگونه سازی سهام استوار گردیده است. در این روش به اثبات رسیده که تقسیم سرمایه به سهام مختلف و بررسی چگونگی ارتباط بین آنان می توان بدون تعدیل بازده ، ریسک را کاهش داد. به تعبیری دیگر مارکوینز ( مبدع این روش) معتقد است که بازده سبد سهام برابر بازده وزنی تک تک سهام می باشد اما ریسک سبد الزاما برابر ریسک وزنی آحاد سهام داخل سبد نبوده و این موضوع ارتباط کاملی با همبستگی یا عدم همبستگی بازده سهام تک تک شرکتهای درون سبد با یکدیگر دارد. بر این اساس اگر 10 سهم را از بازار انتخاب کنیم، مطمینا ریسک این سبد از ریسک تک سهمهای بازار کمتر خواهد بود.

4) موج سواران و سفته بازان:

این روش را بیشتر در بازارهایی می توان یافت که ثبات اقتصادی و یا سیاسی کمتری دارند . البته بدان معنی نیست که در بازارهای دارای عمق کافی و با ثبات ، به چشم نمی خورد ، بلکه در تمام بازارها می توان پیروان این روش را یافت منتها با شدت متفاوتی نسبت به بازارهای کم عمق. متاسفانه در بازارهای بدون ثبات کافی ، میزان افسار گسیخته ای از این روش پیروی می کنند که باعث بوجود آمدن حباب های قیمتی شدید ( و حتی عکس آن )می شوند که همین امر باعث افزایش ریسک بازار سرمایه می شوند.

این استراتژی شامل دو قسمت می شود :

موج سازان : این گروه با اسفاده از پول کلان و قدرت خود و قابلیت ترویج اطلاعات و اخبار کذب سعی در دستکاری و انحراف بازار دارند. در واقع این گروه در هر مقطع بر روی سهمی خاص ، متمرکز میشوند و پس از خرید خود ، شروع به جو سازی و حمایت سهم میکنند و آن سهم را بدون ارزش ذاتی ، بالا میبرند و قبل از متوجه شدن بقیه ، سهام خود را میفروشند.

موج سواران : این گروه که از نظر تعدادی بیشتر از گروه اول هستند ولی از لحاظ حجم سرمایه در سطحی بسیار پایین و البته غیر قابل قیاس با موج سازان قرار دارند عموما سعی می نمایند تا از حرکتهای ایجاد شده توسط موح سازان ، استفاده کرده و منافعی را کسب نمایند. این گروه در واقع موجب تقویت موج ایجاد شده توسط موج سازان می شوند و دامنه آنرا گسترش می دهند. متاسفانه موج سوارانی که امکان تشخیص به موقع خروج را ندارند در این سهمها گرفتار شده و ضررهای بدی را متحمل میشوند.

در انتها میخواهم خدمتتان عرض کنم که: از نظر تجربه بنده در بازار بورس ایران ، برای گرفتن نتیجه مطوب ، می بایست روش تکنیکال و بنیادی را مخلوط نموده و همزمان آنرا استفاده کرد. یعنی از طریق تحلیل بنیادی ، سهام ارزنده را پیدا کرد و از طریق تحلیل تکنیکال زمان مناسب ورود و خروج در این سهام را پیدا نمود.

موفق و پرسود باشید.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی